Låt din hjärna blomma!

..Så var namnet på den föreläsning som jag hade förmånen att lyssna till i veckan när Grundskoleförvaltningen i Malmö bjöd in till en gemensam studiedag.

Ulrika Ahlqvist från Hjärnberikad inspirerade med kunskaper om hjärnan, byggd på aktuell hjärnforskning. Våra hjärnor fick hänga med på en härlig resa bland signalsubstanser, senaste rön om tonårshjärnan och multisensoriskt lärande.

10 goda vanor för att främja en god hjärnhälsa repeterades med humor fastän budskapet var klockrent och allvarligt – vi har så mycket att vinna på att använda oss av kunskaper om hjärnan när vi utvecklar och diskuterar utbildning och måluppfyllelse i våra svenska skolor. Att träna hjärnan är viktigt och nu vet forskare hur man faktiskt KAN träna upp sina förmågor att lära och minnas.

En vana som forskare idag sett främjar hjärnhälsa är att ägna sig åt saker som du passionerat brinner för! Nyfikenhet och glädje går hand i hand med livslångt lärande. År det inte fantastiskt?

Andra faktorer är nära relationer och beröring – en trygg hjärna blir en smart hjärna, återhämtning och vila – meditation och avslappning, hälsosam och hjärnsmart mat med nyttiga fetter, positiva tankar, att lära sig nya saker och att vistas i nya miljöer.

Jag tänker att det är det finaste vi kan ge våra elever – förmågan och kunskaper att kunna förstå och utveckla sitt eget tankesätt och att ge dem redskap att främja en hållbar livsstil som varar för livet. Att anpassa lektioner och undervisning till hur hjärnan faktiskt är byggd istället för att bygga in stress i våra barn med för mycket stillasittande och långa arbetspass.

 

 

Känslan av sammanhang

Återkommer gång på gång till teorin om KASAM.

Igår var jag  inbjuden till ett skolsamråd för att presentera ett salutogent förhållningssätt och skolans hälsofrämjande arbete för föräldrar.

Salutogenes myntades av sociologen A Antonovsky, som sökte svaret på hur det kan komma sig att en del människor fortsatt upplever och vidmakthåller en god psykisk hälsa trots att de genomgår otaliga motgångar, kriser eller utsatthet i livet?

Svaret på hans fråga blev teorin om KASAM – Känsla av Sammanhang. Han såg att de människor som hade ett visst mått av begriplighet för sin tillvaro, hanterbarhet och meningsfullhet i sina liv, uppnådde en sammantagen känsla av sammanhang som påverkade deras grad av upplevd psykisk hälsa.

I mitt arbete med familjer och barn är teorin ovärderlig. Att ställa sig frågan var någonstans det finns brister när något inte riktigt fungerar eller utveckling inte går vidare, är ett fantastiskt verktyg.

Beroende av var bristen finns kan vi sedan anpassa insatserna och stödet. Är det meningsfullheten/motivationen som behöver arbetas med, eller är det Begripligheten? Är det tydligt vad som förväntas eller krävs ytterligare förklaring? Eller är det hanterbarheten som är ett hinder? Finns rätt verktyg för att komma vidare?

Använder teorin dagligen både i arbete, i samspel med mina barn och i egen utveckling!

Rekommenderar boken “Hälsans Mysterium” av A. Antonovsky

 

 

 

 

 

Lågt blodsocker?

Lågt blodsocker?

IMG_3259

Bananpannkakor med vaniljkvarg och bär!

Ett av de bästa mellanmål jag vet – Bananpannkakor med vaniljkvarg, bär du har hemma och lite knaprig granola.

Gjorda av bananer och ägg ger de dig snabb energi, här finns både kolhydrater från bananen, proteiner och bra fetter från ägget och steker du dem i kokosolja får du också i dig livsviktiga omega 3-fetter. Granolan med fröer och nötter ger dig bra energi – mineraler, kalcium och protein.  Dessutom enkla att göra, de håller sig flera dagar i kylen, går utmärkt att frysa och kan smaksättas med det du gillar!

Min favorit är med kanel och kardemumma, men prova gärna att smaksätta med kaffe, carobpulver, pressad lime eller rivet äpple.

Här kommer receptet:

2 bananer

5 ägg

1 tsk vanilpulver

smaksättning, ex kanel

Kokosolja att steka i

Ev kan du tillsätta 1/2 – 1 dl mandelmjöl i smeten. Vill du ha mer att tugga på, tillsätt lite solrosfrön

Mixa allt lätt med stavmixer. Stek på medelvärme, ca 1dl till en rund plätt, ett par minuter på varje sida.

Strö kokos över eller stryk lite kokosolja över de varma pannkakorna!

Höjer ditt blodsocker långsamt till en bra nivå och håller dig mätt länge. Servera med kvarg, grädde eller annat du gillar.

Mums!

Eget ansvar..

Eget ansvar..

Kommer hem efter ett härligt yogapass med meditation och avslappning.

Är totalt i mig själv och känner full tillit till mig själv och min förmåga. Skönt att känna så, njuter av stunden, vet att känslor och sinnesstämningar ju kommer och går- kan förändras snabbt i möten med andra och i händelser under dagen. Det är så det är.

Tänker på vad yogaläraren sa om att ta ansvar för sina egna reaktioner och tankar. Och visst är det så, att jag inte kan ta ansvar för hur du reagerar, den reaktionen är din och det är helt ok.

Det jag vill och kan ta ansvar för är det jag står för, och gärna vill dela med så många som möjligt. Jag har tro på det som är gott för mig, som främjar mitt mående och varande.

Jag tror på ett salutogent perspektiv – alltså att lägga vikt vid och försöka förstå vad det är i livet som håller oss friska och ger god hälsa. Välja att se på möjliga lösningar och inte på det som hämmar eller begränsar oss. Rädsla att misslyckas eller att inte prestera tillräckligt bra ska inte få stoppa oss i våra kreativa tankar och idéer. Tänk vilket slöseri!

När vi öppnar upp våra sinnen blir vi mottagliga för andras goda energier och flödet ökar.

Vi blir de vi är ämnade att vara, skapar det vi är ämnade att skapa och är i våra relationer den människa vi önskar att vara.

Vi väljer själv våra tankar. Insikten att tankar inte är sanna utan något vi själv skapar tål att stanna vid, göra utrymme för och påminna oss om. Genom att välja vårt tankesätt, våra ordval om oss själva, vårt förhållningssätt till andra och vårt sätt att leva våra liv på, påverkas vi både mentalt, fysiskt och emotionellt.

Vi är alla präglade av vår historia, våra tidiga relationer. Det är så det är. Men du är också så mycket mer än det som hänt dig, mer än det som sagts om dig och mer är din diagnos.  Vi har alla en inneboende kraft och en alldeles egen energi! Lägg inte din tid på att irritera dig över andra. Irritation är destruktivt och äter bara upp din livsglädje.

Gör ett val, varje dag, välj vad som är bäst för dig. Njut av att ha gjort ditt val och känn stolthet för den du är!

 

 

Vi är våra relationer!

Vi är våra relationer!

foralder-01

Den viktigaste skyddsfaktor vi människor har när det gäller att hantera kriser och oförutsedda händelser i livet är goda relationer.

I relation till andra skapar vi mening och meningsfullhet är i sig livsviktigt för en god psykisk hälsa. Meningsfullheten gör oss motiverade och vi går in med ett känslomässigt engagemang.

Aaron Antonovsky arbetade fram en teori efter långvarig forskning om människors förmåga att trots upplevelser av kriser, krig och utsatthet, kunna nå och skatta sig till en god psykisk hälsa. Teorin heter KASAM – känslan av sammanhang, i vilken Antonovsky lyfter fram meningsfullhet, begriplighet och hanterbarhet som livsviktiga komponenter i våra liv. Kan vi känna dessa, leder det till en känsla av att ingå i ett sammanhang som påverkar vår psykiska hälsa positivt.

Vi bygger skyddsfaktorer för kommande händelser i livet.

I mitt arbete med barn och familjer är teorin om KASAM ovärderlig! Vad är det hos barnet eller familjen som fattas eller behöver ses över; är det hanterbarheten, meningsfullheten eller begripligheten?  Dessa kräver olika ingångar och insatser för individen och familjen. Jag scannar ofta av mig själv i situationer jag ställs inför som kräver lite extra och använder mig av KASAM.  Vilken av komponenterna måste jag lägga fokus på, vilka är självklara? Otroligt användbart!

“Vi är varandras möjligheter” skrev den danska filosofen K E Lögstrup. Vi behöver goda möten för att formas till de människor vi är tänkta att bli, någon som ser oss för den vi är bakom ytan. Som ser och bekräftar oss och som vill oss gott. Som lyfter oss.  När vi bryr oss om varandra på riktigt, stärker vi gemenskapen och känslan av tillhörighet. Alla vill höra till.

-Se varje dag som en möjlighet till nya fantastiska möten! Berikande för alla.

Tillsammans lyfter vi!

 

 

 

 

 

 

 

 

"De 5 bästa tipsen för föräldrar"

Anmäl dig till nyhetsbrevet här så får du ett nytt tips varje vecka under 5 veckor helt gratis.

Tack för ditt intresse! Kolla din inkorg och bekräfta din epost. Jag kommer sedan att kontakta er och ge er mer information angående erbjudandet.

Pin It on Pinterest